Zonterapi – Reflexologi/ Dornmetoden

Kraniosakral terapi och Reflexologi är båda mycket verksamma terapiformer vid många vanliga smärttillstånd som migrän, huvudvärk, nack- och ryggsmärtor samt andra led- och muskelsmärtor. Vad gäller whiplashskador, fibromyalgi och reumatiska sjukdomar kan en betydlig symtomlindring uppnås. Även kroniska/långvariga besvär som är svårlösta kan få lindring. Yrsel, öronsus/tinnitus, ögonproblematik samt käkledsproblematik kan förbättras.

Stress- och utmattningssymtom samt kroniskt trötthetssyndrom, koncentrationssvårigheter, sömnbesvär, oro, dyslexi, ADHD påverkas positivt av behandlingen. Likaså psykiska besvär såsom depressioner, ångest, rädslor och fobier.

Hormonella besvär – menstruation/infertilitet/menopaus/PMS samt foglossning och problem efter förlossning kan avhjälpas. Organstörningar – urinvägar/mag- och tarmproblematik/cirkulationsstörningar, återkommande infektioner, nedsatt immunförsvar, inkontinens, hud problem, allergier mm. kan förbättras med hjälp av KST och Reflexologi.

Reflexzonterapi

Reflexzonterapi tillhör förmodligen en av de äldsta kända metoderna för självläkning av kroppen. Den är ett system för energistimulans, så själva läkandet står kroppen själv för. Syftet med behandlingen är att åstadkomma ett tillstånd av balans och harmoni i hela den mänskliga organismen d.v.s. de fysiska, emotionella och mentala delarna. Reflexidén innebär att kroppens alla organ och kroppsliga system motsvaras av en speciell reflexzon på bl.a. händerna, öronen och fötterna. Genom att massera eller trycka på aktuell reflexzon blir motsvarande organ, beroende på problemet antingen stimulerade eller lugnade. Därmed ges en impuls till självläkning och bidrar till att återställa normala funktioner i respektive organ. Förhårdnader, rodnader, utslag, svullnader, torrhet, smärta och ömhet är exempel på yttre signaler om ohälsa.

Dornmetoden och AkuNova akupunktur använder jag ofta som komplement till zonterapeutisk/ reflexologisk behandling för att uppnå bästa resultat.

Behandlingstid: 1h

Dornmetoden

Dornmetoden är en manuell terapi som på ett skonsamt och mjukt, men ändå kraftfullt sätt korrigerar förskjutna kotor och leder. En behandling enligt Dorn på skelettet leder oftast till att smärtor försvinner och att rörligheten ökar. Den kan också indirekt leda till att andra sjukdomstillstånd förbättras eller försvinner. Många ryggproblem har sin orsak i fel- eller ensidig belastning i vardagslivet, men ibland finns det dock en djupare psykisk eller emotionell anledning. I dessa fall kan ryggradskorrigeringen te sig som svår, eller att felställningen kommer tillbaka inom kort tid. En annan viktig del av Dornmetoden är ”Dornövningar till självhjälp” som patienten utför själv och som möjliggör ett varaktigare behandlingsresultat.

Behandling med Dornmetoden används inte efter akuta trauman, idrottsskador eller olyckor. Läkarundersökning måste utesluta ev. benbrott, neurologiska skador eller liknande. Metoden används inte heller vid cancer, akut diskbråck, benskörhet eller vid graviditet före vecka 14.

Behandlingstid: 1h